Donţu solicită eliminarea birocraţiei de la înfiinţarea firmelor

Categories: Blog Politic, Comunicate de Presa, De la oameni pentru oameni

Senatorul PSD de Suceava Ovidiu Donţu

Senatorul PSD de Suceava Ovidiu Donţu i-a solicitat ministrului Finanţelor Publice, Anca Dana Dragu, să elimine birocraţia de la înfiinţarea firmelor. Ovidiu Donţu i-a adresat ministrului o interpelare prin care îi transmite că la începutul acestui an Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat drastic procedura de înregistrare în scopuri de TVA pentru a împiedica accesul evazioniştilor în economie.

„Jumătate dintre companiile care au cerut să se înregistreze pentru TVA, în prima jumătate a anului, au fost respinse de Fisc, fiind suspectate că vor să facă evaziune. Mediul privat contestă practica autorităţilor, care contravine jurisprudenţei europene. Specialişti în consultanţă, avocaţi şi contabili consideră că firme de bună-credinţă sunt împiedicate să îşi deruleze afacerile fie pentru că li s-a respins cererea de înregistrare, fie pentru că li s-a anulat codul de TVA, pe motive lipsite de obiectivitate”, a spus Ovidiu Donţu. El a amintit că la jumătatea anului, conform raportului de activitate al instituţiei, „după implementarea noii proceduri, structurile teritoriale au primit 11.262 de solicitări ce au fost analizate pe baza criteriilor de risc. Au fost soluţionate, cu referate de aprobare/neanulare a înregistrării în scopuri de TVA, 5.049 de solicitări. De asemenea, 4.867 de solicitări au fost soluţionate cu referate de respingere/anulare a înregistrării în scopuri de TVA. Totodată, 551 de dosare au fost direcţionate spre soluţionare structurilor de antifraudă fiscală”.

Donţu a mai explicat că potrivit noii proceduri de înregistrare, firmele nou înfiinţate trebuie să depună, în aceeaşi zi în care se înregistrează la Registrul Comerţului, o cerere şi o declaraţie pe propria răspundere în care să răspundă la nu mai puţin de 20 de întrebări şi să aducă documente. El a spus că şi firmele existente trebuie să facă aceleaşi demersuri dacă îşi schimbă asociaţii, administratorii sau sediul social, iar în caz contrar, sunt notificate de ANAF.

Senatorul PSD a precizat şi că în  formularul 088 Fiscul analizează dacă solicitantul „justifică intenţia şi are capacitatea de a desfăşura activitatea economică”. „În opinia consultanţilor fiscali, criteriile sunt discutabile, iar punctajul nu este transparent, fapt care nu le permite solicitanţilor să îşi întocmească dosarul conform cerinţelor legale. În alte situaţii, criteriile Fiscului sunt imposibil de îndeplinit, deşi ele nu au legătură evidentă cu intenţia de a face evaziune, cum ar fi studiile administratorilor, veniturile acestora sau deţinerea, în trecut, a unor firme care au intrat în faliment. De asemenea, filtrele autorităţilor sunt, în opinia specialiştilor, în contradicţie cu jurisprudenţa europeană”, a spus Ovidiu Donţu.

 

Donţu îi cere ministrului Finanţelor să spună cum va asigura respectarea dreptului la libertatea economică a antreprenorilor

El a arătat că în Cauza C527-11, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a decis că prevederile directivei privind TVA „se opun refuzului din partea administraţiei fiscale a unui stat membru de a atribui un număr de identificare în scopuri de TVA unui solicitant pentru simplul motiv că acesta nu este în măsură să demonstreze că dispune de mijloacele materiale, tehnice şi financiare pentru a exercita activitatea economică declarată la momentul formulării cererii sale de înscriere în registrul persoanelor impozabile”.

Senatorul PSD a declarat că decizia trebuie să aibă în vedere, potrivit CJUE, elemente obiective, că există indicii serioase care permit să se suspecteze că numărul de identificare în scopuri de TVA va fi utilizat fraudulos. De asemenea, el a spus că deciziile CJUE sunt obligatorii pentru instanţele româneşti, iar în noul Cod fiscal, care va intra în vigoare în 2016, a fost introdusă prevederea “în domeniul TVA şi al accizelor, autorităţile fiscale şi alte autorităţi naţionale trebuie să ţină cont de jurisprudenţa CJUE“. Ovidiu Donţu a subliniat că procedurile au devenit şi mai restrictive în vară, când, printr-un ordin, au fost introduse alte întrebări cu privire la sumele de bani cu care asociaţii şi administratorii au creditat alte societăţi sau câte cereri de înregistrare a mai depus societatea.

El a explicat că înregistrarea în scopuri de TVA are loc în patru situaţii, la cerere (odată cu înfiinţarea), obligatorie (datorită depăşirii plafonului de 220 mii lei), la cerere (pe parcursul activităţii) sau ca urmare a anulării codului de către administraţia fiscală. Donţu a mai arătat că noua procedură prevede că schimbarea sediului, administratorilor sau asociaţilor impune reverificarea societăţii prin depunerea formularului cu cele 20 de întrebări.

Având în vedere cele menţionate anterior, el i-a solicitat ministrului Anca Dana Dragu să precizeze dacă are informaţii despre această situaţie şi să spună cum vrea să abordeze această problemă în sensul respectării dreptului la libertatea economică a antreprenorilor şi respectarea normelor europene în domeniu.